Waarom zijn jouw klanten jouw klanten?

Een interessante vraag toch? Waarom doen mensen met jou zaken en niet met iemand anders? Waarom zijn het je klanten?

De laatste tijd hoor ik te pas en te onpas de naam van Simon Sinek vallen. Deze meneer heeft ontdekt wat leiders tot inspirators maakt. Nieuwsgierig als ik ben, ben ik gisteren in zijn boek begonnen. Als ik het uit heb, zal ik het hier in zijn geheel bespreken maar bovenstaande vraag trof me bij voorbaat al.

Veel marketingdeskundigen stellen dat je een Unique Selling Point moet hebben. Iets onderscheidends dus wat klanten naar jou toetrekt in plaats van naar je concurrent. Maar is dat wel zo?

Sinek stelt dat er nauwelijks een product of dienst op de markt is dat niet ook bij een andere aanbieder verkregen kan worden voor ongeveer dezelfde prijs, kwaliteit, service etc. Zelfs als je iets heel nieuws bedenkt, zal ‘de markt’ binnen no-time met vergelijkbare alternatieven komen.

Toch zullen veel bedrijven zeggen dat hun klanten hun klanten zijn juist vanwege hun prijs, aanpak, product, service, kwaliteit…….en vul verder maar in. Met andere woorden: de meeste bedrijven weten niet echt waarom hun klanten hun klanten zijn.

Een fascinerende conclusie toch?

Uiteraard heeft Sinek wel een antwoord op deze vraag en daarover beloof ik later nog wel eens te schrijven. Vooralsnog wil ik je (net als wat ik zelf gedaan heb door het boek even weg te leggen) eens aansporen om zelf na te denken over deze vraag. Waarom denk je dat jouw klanten jouw klanten zijn?