5 tips om vitamine R in uw teksten aan te brengen

Vitamine R? U heeft de afgelopen winter misschien veel vitaminen langs zien komen maar zat vitamine R daar ook bij? Ik licht vast een tipje van de sluier op: vitamine R heeft iedereen nodig, het hele jaar door. Uw klant dus ook.

R staat in dit geval voor relatie. In persoonlijk of telefonisch contact is de goede relatie met uw klant of prospect makkelijk te benadrukken. Gelukkig kunt u er ook in uw teksten voldoende aandacht aan besteden. U krijgt van mij 5 tips.

1. Zoek aansluiting

Vaak zie je mensen hun brieven of e-mails met een cliché beginnen. U kent dat vast: naar aanleiding van ons gesprek op…. Het kan ook anders. Schrijf eens: vorige week spraken wij elkaar over uw pensioen. Hierbij ontvangt u de offerte.

Nog mooier is het als je echt iets persoonlijks kunt verwerken in je brief of e-mail. Vorige week spraken wij elkaar over uw pensioen. U vertelde toen dat u een weekend naar Londen zou gaan. Ik hoop dat u het leuk gehad heeft. Dat lijkt misschien op slijmen maar probeer het eens uit. Uw klant waardeert het als u persoonlijke aandacht aan hem besteedt en zich dit soort details herinnert.

2. Stel de klant centraal

De meeste dienstverleners die ik spreek zeggen dat ze hun klant centraal stellen. Toch schrijven ze vaak zinnen als ik stuur u. Draai het eens om. Woorden als sturen of verzoeken gaan over u als schrijver en stellen niet uw lezer centraal. Zeg dus eens u ontvangt.

3. Doe niet aan problemen, wel aan oplossingen

Zeker, er kan weleens iets misgaan in uw dienstverlening. Het is immers mensenwerk. Of u kunt iets niet doen wat een klant graag zou willen. Denk dan vooral in oplossingen en blijf niet in de problemen hangen. Vermijd ook zoveel mogelijk woorden als probleem, klacht, fout. En ja, sorry zeggen is heel klantgericht. Een zin als het spijt me dat u niet ontvangen heeft wat u verwacht had, maar ik ga het voor u oplossen, haalt vaak de angel uit een vervelend gevoel bij uw klant.

4. Denk mee

Als een klant vraagt om een financiering voor een nieuwe auto, dan heeft hij misschien ook wel interesse in uw autoverzekering. En als u notaris bent en een verzoek krijgt om een samenlevingscontract op te maken, vraagt u ook even of uw klant al een testament heeft. Bied ook alternatieven aan. Zeg gerust dat deze week een drukke week voor u is maar dat u graag volgende week een afspraak maakt.

5. Ben positief

Wat geldt voor het vermijden van woorden als probleem of klacht, geldt ook voor negatieve woorden. Denk aan zinnen waar veel, niet, geen of uitsluitend in voorkomt. Vergelijk deze twee zinnen eens:

  • Als u uw klantnummer niet vermeldt, kunnen wij uw gegevens niet vinden
  • Als u uw klantnummer vermeldt, kunnen wij uw gegevens snel opzoeken.

Conclusie

Vitamine R heeft iedereen nodig, uw klant dus ook. Als u kiest voor het benadrukken van de relatie met uw klant, komt dat niet alleen de relatie met uw klant ten goede. U onderscheidt zich waarschijnlijk ook van anderen die wel in clichés blijven hangen en deze vijf tips niet kennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *