Gehaktballetjes van IKEA en klantgericht schrijven

gerechtOp het eerste gezicht misschien een wat rare combinatie van begrippen. Wat hebben gehaktballetjes van IKEA nou met klantgericht schrijven te maken?

Als lid van de IKEA-family ontving ik een nieuwsbrief over de gehaktballetjes. Uit die nieuwsbrief zijn ook voor u lessen te trekken. Wat was er zo goed aan?

1. De opening
IKEA begint de nieuwsbrief met ‘Hej Kristel’. Op z’n Zweeds dus. Als u bankier of notaris bent, past zo’n aanhef natuurlijk niet maar hij past wel heel goed bij de filosofie van IKEA.

2. De structuur
IKEA begint met het belangrijkste nieuws van de hele nieuwsbrief: ‘Vanaf vandaag staan de gehaktballetjes weer op het menu van het IKEA-restaurant.’

Deze manier van schrijven noem je piramideschrijven. Veel mensen schrijven een tekst en plaatsen het belangrijkste nieuws aan het eind. Zij schrijven dan als een omgekeerde piramide. Begin met de kern van iedere tekst en kom vervolgens met een toelichting en onderbouwing waarin u kunt uitweiden.

3. Beschrijvende stijl
IKEA schrijft alsof ze een verhaal vertellen. ‘Enkele weken geleden is in bepaalde partijen gehaktballetjes paardenvlees aangetroffen. We hebben de verkoop van de gehaktballetjes direct stopgezet. Met onze Zweedse leverancier en een extern kwaliteitscontrolebureau is vervolgens een onderzoek naar de situatie ingesteld.’

Zelfs als je de voorgeschiedenis niet gevolgd hebt, weet je nu in drie zinnen direct wat er aan de hand is.

4. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt
Een van de sterke punten van IKEA: als klant weet je altijd waar je aan toe bent. Ze zeggen wat ze doen en vervolgens doen ze ook wat ze zeggen.

5. Meedenken
‘Je vraagt je misschien af wat er gebeurt met al die gehaktballetjes die uit de handel zijn genomen. We zijn op dit moment op zoek naar de beste, duurzame oplossing. Tot die tijd blijven de gehaktballetjes in de vriezer liggen.’

6. Positief afsluiten
‘Hartelijk bedankt voor je begrip en steun.’ Persoonlijk heb ik niet veel boze reacties gehoord op het paardenvlees-in-de-gehaktballetjes-debacle, maar op deze manier smoort IKEA die ook mooi in de kiem. Het is geen uitgebreid ‘mea culpa’ en dat hoeft ook helemaal niet. Je klanten bedanken is natuurlijk altijd positief.

7. De IKEA-waarden zijn in de tekst verwerkt

  • op z’n Zweeds geserveerd
  • onze hoge kwaliteitseisen naleven
  • de beste, duurzame oplossing

hp_hermine-outdoor_520x300Complimenten dus voor IKEA. Maar ja, van een bedrijf dat in één zin zelfs iets lulligs als een plaid aantrekkelijk kan maken, verwacht je niet anders.

[divider type=”divide-2″] [/divider]

PS kent u ook voorbeelden van hele klantgerichte teksten (of juist van hele slechte)? Mail uw voorbeeld naar info@kristeleshuis.nl. Ik review de teksten graag!