Hoe klantgericht zijn jouw teksten? Pas een formule toe!

formuleJij weet vast inhoudelijk heel veel over jouw vak te vertellen. En je bent ongetwijfeld klantgericht. Hoe komt het dan dat klanten soms toch niet doen wat jij ze adviseert? Dat leg ik je uit aan de hand van een formule.

Een advies dat inhoudelijk veel kwaliteit heeft, heeft geen enkel effect als jouw klant het niet accepteert. Andersom geldt het ook: een advies kan nog zo geaccepteerd worden door jouw klant, maar als het inhoudelijk niet klopt, is het nog steeds niet effectief.

Deze regel is bekend als de Wet van Maier en ziet er in een formule zo uit: E = K x A.
E staat voor effect, K voor kwaliteit en A voor acceptatie. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te snappen dat als een van de variabelen 0 is, de hele uitkomst 0 is.

Wat betekent dit voor jouw teksten?

Stel je hebt een heel goed advies voor een klant. Het klopt aan alle kanten. Maar je brengt het een beetje onhandig. Dan kan het zomaar zijn dat je K dus heel hoog is en je A 0. Met andere woorden: je advies is prima maar je klant doet er niets mee.

Zorg ervoor dat je (advies)teksten dus niet alleen inhoudelijk kloppen, maar ook op het gebied van vorm en stijl.

Een paar tips:

Vorm:

  • vermijd hele lange teksten waar je klant zich doorheen moet worstelen
  • noem je belangrijkste informatie eerst
  • maak gebruik van kopjes, bullets en alineas om je tekst te structureren
  • zorg voor een rustig leesbare lay-out
  • gebruik niet te veel woorden in een zin en zinnen in een tekst. Schrijven is schrappen

Stijl:

  • zorg voor een actieve schrijfstijl. Zeg niet ‘U zou zich kunnen aanmelden voor deze bijeenkomst’ maar ‘Meld u aan voor deze bijeenkomst en profiteer …..’
  • schrijf positief. Mensen lezen liever dat je tot 5 uur geopend bent dan dat je om 5 uur gesloten bent
  • schrijf in verzorgde spreektaal. Zou je aan de telefoon niet de woorden ‘tevens’ of ‘heden’ gebruiken, vermijd dat dan ook in je teksten
  • spreek je lezer aan in plaats van dat je over hem schrijft. Zeg bijvoorbeeld ook: ‘U ontvangt hierbij …’ in plaats van ‘Ik stuur u …’

En zo zijn er nog veel meer tips en trucs om de A van Acceptatie te beïnvloeden.

Meer weten?

Of een keer een rekensommetje met me maken? Mail naar info@kristaalhelder.nl of bel me op 06 – 48 76 79 96.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *