AIDA: meer dan alleen een opera

Misschien kent u AIDA alleen als opera van Verdi. Mooi hoor. Maar het is meer. AIDA is ook een term die in de marketing gebruikt wordt. In dit artikel vertel ik u wat AIDA voor uw teksten betekent.

AIDA is een acroniem en staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Deze vier stappen worden vaak gevolgd in reclame-uitingen of marketingcampagnes. U kunt ze ook toepassen op uw webteksten, in uw nieuwsbrief of in de brieven en e-mails die u aan uw klanten stuurt.

Attention

Voordat je tot zaken komt, zul je eerst iemands aandacht moeten krijgen. De detailhandel doet dat met mooie etalages en supermarkten met schreeuwende folders vol aanbiedingen. Hoe doet u het? Bedenk op uw website, in uw nieuwsbrief of in uw brieven en e-mails een pakkende zin die de aandacht trekt. Uw lezer moet als het ware even stoppen met waar hij mee bezig is en denken: ‘hé …’

Zomaar een voorbeeld van een openingszin die aandacht oproept: ‘Ontdek hoe ik in een week 10 nieuwe klanten heb gekregen via mijn website.’

  • je bereikt een ‘wie-wil-dat-nu-niet-effect’
  • wees specifiek en concreet: in een week tien klanten
  • betrek het op uw eigen ervaring. Zo wint u meer vertrouwen van uw lezers. Het is immers echt gebeurd.

Interest

Goed, we hebben de aandacht van onze lezer. Nu is het zaak deze aandacht vast te houden en om te zetten in daadwerkelijke interesse. Schrijf bijvoorbeeld iets waar de lezer zich in herkent. In het voorbeeld van de nieuwe klanten werven via de website:

‘Ik heb al zo vaak aan mijn website gesleuteld. Iedere keer plaatste ik nieuwe teksten in de hoop dat dat nieuwe bezoekers en dus nieuwe klanten op zou leveren. Niets hielp. Tot ik de training Wervende Webteksten volgde. Al na een week dienden de eerste nieuwe klanten zich aan en nu heb ik gemiddeld tien nieuwe klanten per week.

Wat in deze fase ook goed helpt, is het plaatsen van ervaringen van anderen. Positieve ervaringen of reviews van anderen over uw product of dienst, wekken vaak vertrouwen bij prospects.

Desire

We hebben aandacht en zelfs oprechte interesse. In deze fase ontstaat het ‘Goh-dat-wil-ik-ook-gevoel’ bij uw lezer. Uw beschrijft nu dus wat uw lezer kan bereiken. In mijn voorbeeld:

‘Wilt u ook ontdekken hoe u tien nieuwe klanten per week krijgt? Als u leert hoe u uw webteksten beter schrijft, zult u zien dat uw website voor u gaat werken in plaats van andersom. Uw Google Analytics laat stijgende bezoekerscijfers zien en de conversie schiet omhoog. U kunt zich dus weer richten op ander werk en kostbare tijd besparen.

Hiermee creëert u verlangen. In dit voorbeeld naar de training Wervende Webteksten.

Action

Het zou natuurlijk eeuwig zonde zijn als uw klanten nu zouden afhaken. U heeft ze immers net laten zien hoe de ideale oplossing eruitziet dus nu biedt u die oplossing ook daadwerkelijk aan. In mijn voorbeeld zou ik een inschrijfknop voor de training Wervende Webteksten maken met een zin als ‘Ja, ik wil ook leren hoe ik makkelijk nieuwe klanten met mijn website kan binnenhalen.’

Nu denk u misschien: ‘Ja, maar dit is allemaal wel erg Tell Sell-achtig. Mijn klanten zijn rationeel denkende mensen die zich vast niet door zo’n trechter laten trekken. Dan vergist u zich. Eerder schreef ik al eens dat wij beslissingen nemen met ons onbewuste brein. Juist door het toepassen van dit model, helpt u klanten aankoopbeslissingen nemen. Door het volgen van het model als een soort rode draad, schrijft u veel gemakkelijker een goede tekst en beïnvloedt u met die tekst het gedrag van uw klant door hem aan te zetten tot actie.