Cliché: weg ermee!

Wervend, klantgericht en overtuigend schrijven is lastig. U moet ook met zo veel dingen rekening houden. Inhoudelijk moet uw tekst kloppen, de structuur moet goed zijn en u wilt een aansprekende stijl gebruiken om uw lezer te raken. Bij dat laatste past één ding absoluut niet en dat is het cliché.

Hoewel iedere ondernemer graag origineel overkomt, grijpen de meeste toch snel naar clichés. Hoewel dat best verklaarbaar is – een cliché is immers makkelijk – is het ook zonde.

 

Wat is een cliché?

Volgens Van Dale is een cliché een overbekende waarheid of een al te vaak gebruikte uitdrukking.

Voorbeelden van clichés

  • Welkom op de website van … (je laat mensen zich welkom voelen door aan te bieden wat ze zoeken, niet door zo’n holle frase)
  • Naar aanleiding van ons gesprek op ….. (vermijd alle zogenaamde voorzetseluitdrukkingen)
  • Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd … (dat leest toch niemand meer!)
  • Bij ons bedrijf staan service en kwaliteit hoog in het vaandel … (maar eh.. bij welk bedrijf is dat niet zo?)

Maar wat dan?

Laatst sprak ik een accountant. Hij zei “Ik schrijf altijd ‘vertrouwende erop u hiermee van dienst te zijn’. Dat is toch mooi algemeen en beleefd?” Algemeen is het zeker, en daarin schuilt juist het probleem. Algemene dingen vallen mensen niet op. Het is niet meer dan een soort bladvulling geworden. Omdat we vinden dat we niet direct na de inhoud van onze brief af kunnen sluiten, zetten we er nog maar een cliché tussen.

Praktijkvoorbeeld: een voorstel of offerte uitbrengen

Situatie:
U heeft vorige week een potentiële klant gesproken en brengt nu een schriftelijk voorstel uit.

Foute beginzin:
Naar aanleiding van ons prettige gesprek van vorige week, stuur ik u hierbij mijn offerte.

Goede beginzin:
Vorige week spraken wij elkaar over een training voor uw medewerkers. Interessant om te horen hoe gemotiveerd uw medewerkers zijn om klantgerichter te schrijven. U ontvangt hierbij mijn voorstel voor de training.

Tip 1: beschrijf in een beginzin wat de feitelijke situatie was en grijp terug op iets wat tijdens dat gesprek gezegd of gebeurd is. Zeker als het een prettig gesprek was, neemt u uw lezer in herinnering weer even mee terug naar die afspraak.
Tip 2: schrijf niet Ik stuur u … maar U onvangt … Het gaat immers niet over u maar over de ander.

Foute afsluiting:
Vertrouwende erop u hiermee van dienst te zijn, verblijf ik ….
of
Mocht u nog vragen of opmerkingen hebben …

Goede afsluiting:
Ik heb met plezier aan dit voorstel gewerkt. Heeft u nog vragen? Bel of mail me gerust. Volgende week dinsdag neem ik contact met u op om uw reactie te horen.

Tip 1: verwerk positiviteit in uw afsluiting. Uw lezer waardeert het als u met plezier iets voor hem of haar geschreven heeft.
Tip 2: geef uw lezer aan dat u bereikbaar bent voor vragen en doe actief een voorstel om op het voorstel terug te komen. Wedden dat uw lezer uw follow-uptelefoontje al verwacht?

Aan welk cliché stoort u zich regelmatig? Laat het me weten, ik ben benieuwd!

Meer weten?

Wilt u zelf ook wel eens van uw eigen clichés af? Laat me dan met u meedenken en bel of mail me. 06 48 76 79 96 of info@kristaalhelder.nl.

Interessant? Delen mag!

Misschien vind je dit ook interessant

Een reactie op “Cliché: weg ermee!

  1. Interessant stukje, en simpelweg waar. Wanneer ik een cliché in een mail lees lijkt het wel of ik automatisch naar de volgende regel ga.
    Wel ironisch dat er onder het artikel 3 buttons staan voor het delen van het artikel via bekende social media, welke je onder ieder nieuwsartikel en iedere blog vindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *