Correct Nederlands: saai maar uw klant beoordeelt u er wel op

Tja, correct Nederlands, spelling en grammatica. Echt sexy zijn die termen natuurlijk niet. Toch beoordeelt uw klant u wel op spelfouten.

Spelfouten staan in de top 3 van irritaties

Vaak vraag ik deelnemers aan trainingen om te benoemen waar ze zich het meest aan ergeren als ze brieven of e-mails van bedrijven en instanties krijgen. Spelfouten staan altijd in de top 3 (net als als een nummer behandeld worden en geen antwoord krijgen op vragen trouwens).

Wat maakt het nou uit joh?

Tijdens zo’n discussie lopen de spanningen soms behoorlijk op. Laatst zei een deelnemer dat het echt niet zo vervelend is als hij spelfouten maakt. ‘Ik ben immers budgetcoach en geen leraar Nederlands’, zei hij. Vervolgens kreeg hij de rest van de groep tegen zich. Een andere deelnemer gaf aan dat als hij tussen twee budgetcoaches kon kiezen, hij voor degene zou gaan die geen spelfouten maakt. Zijn argument: ‘als spelling al slordig en niet in orde is, hoe zou het dan met de rest van de dienstverlening zijn?’

Hoewel het natuurlijk nooit een hip onderwerp zal worden en Nederlands ook echt een hele moeilijke taal is, verwacht uw klant dus wel dat u de basisbeginselen beheerst.

Maar ja, hoe zit het ook alweer?

Wanneer schrijf je nou iets met een -d of een -t? Is het nou hen of hun of dat of wat? En hoe vervoeg je Engelse werkwoorden in het Nederlands (hoe vaak ik niet gelunched zie in plaats van geluncht)? Waar komt toch die neiging vandaan om woorden niet meer aan elkaar te schrijven maar los en is dat eigenlijk goed of fout? Zo worstelt u vast ook weleens met een taalkwestie.

Er is hoop!

Gelukkig is er de Opfristraining spelling en grammatica. Net zoals u misschien af en toe ‘op herhaling’ moet voor een EHBO-diploma of PE-punten moet halen vo0r uw certificering, is het nuttig om ook af en toe uw kennis van het Nederlands op te frissen.

U wilt toch ook positief beoordeeld worden door uw klanten?

PS nog even een voorbeeld van iets wat ik deze week zelf tegenkwam. Ik kwam op de website van een marketeer die gespecialiseerd is in ‘email marketing’. Dat zijn twee fouten in één woord (e-mailmarketing is namelijk correct). Ik bekijk zo’n zogenaamde expert dan toch met andere ogen. En u?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *