Mensen lezen niet wat u schrijft. Hoe kunt u ze dan toch overtuigen?

Overtuigen van uw lezers is lastig als je weet dat mensen nauwelijks nog lezen. Uw kunt uw klanten natuurlijk niet opvoeden maar u kunt wel zelf dingen doen om uw lezers toch te bereiken.

Vorige week had ik bij een netwerkbijeenkomst nog een gesprek over klantgericht schrijven. Steeds meer bedrijven doen namelijk moeite om hun lezers (lees: klanten) zo goed mogelijk te bereiken. Een van de aanwezigen riep op een gegeven moment uit: ‘Maar mensen lezen niet meer!’ En dat klopt. Waar vroeger brieven van bedrijven en instanties goed gelezen en zelfs herlezen werden, is de huidige consument luier. Hij scant en pas als hij het echt interessant vindt, zal hij de moeite nemen om te lezen.

Wat kunt u doen om uw lezer door uw tekst heen te helpen?

1. Spreek hem rechtstreeks aan
Zeg dus niet ‘men’ of ‘onze klanten hebben …’ maar schrijf alsof u tegen uw klant praat en zeg dus u of jij.

2. Zorg voor structuur
Stel uw tekst overzichtelijk op. Zorg voor een duidelijke alinea-indeling. Schrijf verder scanbare koppen en zorg ervoor dat deze tussenkopjes de inhoud van de alinea weergeven. Ook mogen deze tussenkopjes gerust prikkelend zijn. Zo las ik eens een (in de basis) gortdroog artikel over de beveiliging van een rechtbank. Toen ik de alineatitel ‘Een bijl in de rechtszaal’ las, werd ik toch geprikkeld om verder te lezen.

3. Need to know en nice to know
Ook dit heeft met structuur te maken. Zorg dat de essentiële boodschap bovenaan staat. Eventuele aanvullende informatie kan lager in de tekst geplaatst worden.

4. Serveer uw tekst als een appeltaart
Ik zei het al: mensen scannen. Hoe serveert u uw gasten een appeltaart: als hele taart of in behapbare porties? Waarschijnlijk het laatste. Zo werkt het met teksten ook. Maak daar ook hapjes van.

5. Schrap alles wat niet belangrijk is
Schrijven is schrappen. Vervang moeilijke woorden door gemakkelijke en gebruik korte zinnen zonder bijzinnen. Vermijd ook overbodige bijvoeglijke naamwoorden.

6. Benadruk voordelen voor uw lezer
Veel bedrijven hebben de neiging om producteigenschappen te beschrijven. Maar zeg nou zelf: slikt u aspirine omdat er acetylsalicylzuur in zit of omdat het u van uw hoofdpijn af helpt? Zo is uw klant ook op zoek naar een antwoord op de vraag ‘What’s in it for me?’

7. Verdiep u in uw klanten
Schrijf zoals uw lezer leest en niet zoals u zelf graag schrijft. Welke taal ‘verstaat’ uw klant, waar loopt hij warm voor, welke onzekerheden ziet hij graag weggenomen? Doe dus moeite om u in uw klanten in te leven.

En zo zijn er nog meer technieken die ervoor zorgen dat uw klant wel geboeid wordt door uw tekst. Laat u nog kansen liggen omdat u uw klanten onvoldoende helpt met lezen? Neem dan eens contact met mij op. Ik denk graag met u mee!