Clarity 2016: een heus congres over begrijpelijke taal

congres begrijpelijke taalDaar had ik graag heen gewild. Een heuse conferentie over begrijpelijke taal. Enige nadeel: het is he-le-maal in Nieuw-Zeeland. Dus heb ik het moeten doen met verslagen en tweets van anderen.

Maar wat een mooi initiatief: drie dagen lang alleen maar sprekers over begrijpelijke taal. Het congres heet dan ook Clarity 2016.

Een van de sprekers op de conferentie is Julie Clement. Zij was jurist, advocaat en professor aan de WMU Cooley Law School. En heeft dus veel ervaring met schrijven in begrijpelijke taal voor juristen. Sterker nog: zij onderzocht waarom rechtenstudenten onbegrijpelijke taal gebruiken en na hun studie ook blijven gebruiken. Precies de vraag die ik mezelf eerder al stelde.

Waarom het lastig is om begrijpelijke taal te doceren aan rechtenstudenten

In een van haar blogartikelen geeft ze 5 obstakels waarom het zo lastig is om begrijpelijke taal te doceren aan rechtenstudenten. Ik vat ze hieronder kort samen.

  1. We schrijven wat we lezen
    Als rechtenstudenten alleen maar ondergedompeld worden in complexe juridische teksten gaan ze die teksten als standaard zien en denken ze ‘dat het zo wel zal horen’. Vervolgens nemen ze dezelfde schrijfgewoonte over.
  2. Mensen verbergen wat ze niet weten
    Zolang je niet gedwongen wordt om kort en krachtig te schrijven, zijn er best veel mogelijkheden om onwetendheid of onzekerheid te verbergen in archaïsch taalgebruik.
  3. Mensen zijn gewoontedieren
    Volgens Clement krijgen veel rechtenstudenten tijdens hun studie de opdracht om stukken te schrijven met een minimale lengte. Daar valt iets voor te zeggen als argumenten degelijk onderbouwd moeten worden. Maar vaak wordt de minimale lengte aangegrepen om betogen nog net wat meer op te rekken dan nodig is. En als je daar dan ook nog eens goede cijfers voor krijgt …
  4. Schrijven in begrijpelijke taal is moeilijk
    Hear, hear. Hoewel het paradoxaal klinkt, is dat zeker het geval. Wie kent niet de beroemde uitspraak van de natuurkundige en filosoof Blaise Pascal ‘Sorry dat  ik je een lange brief schrijf maar ik had geen tijd om een korte te schrijven’?
  5. Mensen denken zelf dat ze goede schrijvers zijn
    Vaak blijkt echter dat hoe meer iemand denkt goed te kunnen schrijven, hoe slechter hij of zij in de praktijk schrijft. Bij rechtenstudies schijnt het bovendien nog vaak voor te komen dat studenten gecomplimenteerd worden voor ingewikkelde en verre van begrijpelijke betogen (hoe is het mogelijk!) Dan is het dus niet zo gek dat studenten daar zelf in gaan geloven.

Interessant? Delen mag!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *