Schrijf je ‘je’ of ‘u’?

je of u zeggenDe vraag of je je klanten/lezers/doelgroep/…… (vul maar in) met ‘je’ of ‘u’ aanspreekt is een van de meest aan mij gestelde vragen. In dit artikel lees je mijn adviezen hierover. Tutoyeren of vousvoyeren dus?

Is ‘u’ zeggen daadwerkelijk beleefder?

Veel mensen zijn opgevoed met het idee dat je tegen vreemde of oudere mensen ‘u’ zegt. Want dat is netjes, respectvol en beleefd. En geen enkele klant zal er toch bezwaar tegen hebben om netjes, respectvol en beleefd aangesproken te worden?

Ik trainde eens een club oudere heren bij een vrij conservatieve organisatie. Toen het ‘je-of-u-onderwerp’ ter sprake kwam reageerde er een met de legendarische woorden: ”Je’ zeggen? Wij hebben toch zeker niet geknikkerd vroeger?’

Toch kun je ook heel beleefd ‘je’ zeggen. En ‘u’ kan ook juist een afstand scheppen die je misschien niet wilt. Een nette, goed verzorgde tekst kan heel beleefd en professioneel zijn terwijl je je lezer toch gewoon met ‘je’ aanspreekt.

Maar dat brengt me op het belangrijkste argument voor de keuze tussen ‘u’ of ‘je’: je doelgroep.

Schrijf zoals je doelgroep aangesproken wil worden.

Mensen herkennen zichzelf graag in webteksten of brieven en e-mails. Ze willen zich als het ware rechtstreeks aangesproken voelen.

Stel je bent een statige, exclusieve en gerenommeerde vermogensbank met over het algemeen oudere klanten. Dan zul je op je website of in andere uitingen niet zo snel zeggen ‘Beleg jouw spaargeld bij onze bank.’

Ben je daarentegen een radiostation voor jongeren, dan zul je niet op je website zetten dat ‘u de uitzending live kunt beluisteren.’

Probeer je dus goed in te leven in wie je doelgroep is. Hoe ga je offline met je klanten om? Als je bijvoorbeeld aan de telefoon wel ‘je’ of ‘jij’ zegt, dan is het raar om je klanten in e-mails of op je website wel ineens met ‘u’ aan te spreken.

Zoek niet naar een gulden middenweg

Op het eerste gezicht lijkt het misschien respectvol. Als ik maar af en toe ‘je’ en af en toe ‘u’ gebruik en het een beetje door elkaar hussel, komt iedereen aan zijn trekken. Mijn advies is echter om consequent in je keuze te zijn. Spreek je je klanten bijvoorbeeld altijd met ‘je’ aan, ga ze dan niet in een aanmaning bijvoorbeeld ineens heel formeel vousvoyeren.

Hetzelfde geldt voor de aanhef. Veel mensen denken dat ze beleefd zijn door te schrijven ‘Geachte heer Jansen, beste Jan’. Hiermee zeg je als het ware: kies zelf maar hoe je het liefst aangesproken wilt worden. Je dekt jezelf zo min of meer in bij je lezer. Mijn advies: maak zelf de keuze voor ‘je’ of ‘u’ en laat dat niet aan je lezer over.

Het blijft een persoonlijke keuze

Het onderwerp vousvoyeren of tutoyeren roept altijd veel reacties op. Er is dan ook geen echt goed of fout standpunt in te nemen. Hou daarom altijd in het achterhoofd dat de keuze voor ‘je’ of ‘u’ bij jou en je doelgroep moet passen. Let er de komende tijd zelf maar eens op: wanneer voel jij je ‘passend’ aangesproken en heb je het idee dat de ander echt tegen jou praat?

Interessant? Delen mag!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *