Voor schrijven heb je lef nodig

lef hebbenVoor schrijven heb je lef nodig? We hebben toch allemaal op school leren schrijven? En zo spannend was dat toch niet? Persoonlijk vond ik de gymles veel meer van mijn lef vragen maar dat terzijde.

Ik bedoel hiermee te zeggen dat als je teksten wilt schrijven die opvallen, dat je dan af en toe wat lef moet tonen. Uit je comfortzone moet stappen.

Denk maar eens aan het volgende voorbeeld. Je vliegt in een helikopter boven de Dam in Amsterdam. Op de Dam lopen duizenden mensen met een donkerblauwe paraplu opgestoken en één met een rode. Waar gaat je aandacht naar uit?

Zo werkt het ook met teksten. Ons onbewuste brein is erop getraind om zaken die opvallen en afwijken meer aandacht te geven dan dingen die ons brein voor ‘standaard’ aanneemt.

Toch kom ik vaak mensen (lees: ondernemers) tegen die behoorlijk wat lef gehad moeten hebben om te komen waar ze nu staan als ondernemer. Vaak zijn ze open, joviaal, uitnodigend en overtuigend. Ze hebben ook verrassend vaak humor. Maar als je vervolgens hun webteksten leest, blijken ze maar al te vaak voor de ‘veilige’ weg te kiezen.

En dat is jammer. Want juist door te kiezen voor ‘veilig’ spreek je juist bijna niemand aan. Omdat het niet opvalt en niet afwijkt, valt het niemand op. Vergeet niet dat het brein maar 0,05 tot maximaal 0,2 seconde nodig heeft om bij iets wat het leest te denken “Hé, …”

Vind je het eng om je veilige, standaardteksten die o zo keurig maar ook o zo nietszeggend zijn, vaarwel te zeggen? Begin dan eens met een klein stukje. Pas bijvoorbeeld alleen de ‘Over ons’-pagina aan. Schrijf zoals je ook zou praten.

Een bonustip over lef tonen

Vraag jij mensen ook om zich aan te melden voor jouw nieuwsbrief? En gebruik je daarvoor een variant op de volgende zinsnede:

“Wilt u op de hoogte gehouden worden van onze diensten? Dan kunt u zich aanmelden voor onze nieuwsbrief.”

En? Hoe is je conversie? Krijg je daadwerkelijk aanmeldingen?

Probeer het anders eens met de techniek van loss aversion. Mensen zijn namelijk banger om iets te missen dan dat ze er gevoelig voor zijn om iets te krijgen.

“Wilt u nooit meer een goede tip missen? Meld u dan nu aan voor onze nieuwsbrief.”

En vorige week zag ik zelf ergens een nog leukere variant bij het verlaten van een website:

“Ga niet weg met lege handen. Laat je e-mailadres achter en ontvang gratis ….”

Zie je het verschil tussen het eerste en laatste voorbeeld? Dat is dus lef tonen. En zo héél spannend hoeft dat dus helemaal niet te zijn.

Interessant? Delen mag!

Misschien vind je dit ook interessant

Een reactie op “Voor schrijven heb je lef nodig

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *