De schrijfstijl van …. Managementboek.nl

schrijfstijlIn de serie De schrijfstijl van … bekijk en beoordeel ik regelmatig de schrijfstijl van een bedrijf. Groot of klein, goed of slecht, ze komen allemaal voorbij. Deze keer kijk ik naar de schrijfstijl van Managementboek.nl.

Ik was per ongeluk een factuur vergeten te betalen (sorry!) en kreeg een herinnering van managementboek.nl. Hieronder vind je de letterlijke tekst aangevuld met wat opmerkingen van mijn kant.

Geachte mevrouw Eshuis,

Om te beginnen de aanhef. Geachte is natuurlijk correct maar wel uiterst formeel. Tegenwoordig mag je ook prima Beste schrijven in combinatie met de achternaam.

Door middel van deze e-mail wil ik u er graag op attenderen dat een factuur van Managementboek.nl nog niet is voldaan.

Ai, mijn advies is om een mail nooit te beginnen met een zogenaamde voorzetseluitdrukking. Daarnaast is ook hier de schrijfstijl weer zeer correct maar komt het niet in de buurt van ‘verzorgde spreektaal’.

De betalingstermijn is inmiddels verstreken. Zou u zo vriendelijk willen zijn het totaalbedrag van € x alsnog binnen 8 dagen te voldoen onder vermelding van kenmerk x.

U kunt uw betaling verrichten op banknummer NL8123456789 tnv Managementboek.nl in Schiedam.

Wat ik al eerder schreef in een artikel over aanmaningen, is dat je ook té lief of voorzichtig kunt zijn in herinneringen. Veel mensen schrijven zo omdat ze misschien bang zijn de lezer voor het hoofd te stoten of onbeleefd te zijn. Toch kan het ook anders. De zinsnedes ‘Zou u zo vriendelijk willen zijn ..” en ‘U kunt uw betaling verrichten ..’ zijn erg voorzichtig en passief door het gebruik van hulpwerkwoorden. Ze kunnen echt vlotter, overtuigender en nog steeds correct herschreven worden.

Voor uw gemak hebben wij een pdf van de oorspronkelijke factuur bijgevoegd.

Een goed idee van Managementboek.nl om de factuur nog een keer mee te sturen. Zeker aan ondernemers die een factuur moeten bewaren voor hun administratie. Wil je het nog beter doen dan spreek je de klant rechtstreeks aan (U vindt de factuur in de bijlage ..’) in plaats van dat je vanuit jezelf spreekt (‘Wij hebben .. bijgevoegd’).

Indien u nog vragen of opmerkingen heeft, aarzelt u dan niet contact met mij op te nemen. U kunt mij bereiken door middel van een reply op deze e-mail.

Ook hier geldt weer: uiterst correct maar er is bijna geen groter cliché denkbaar. ‘Heeft u nog vragen of opmerkingen? Neem dan contact met mij op. U kunt gewoon antwoorden op deze e-mail.’

Conclusie

Is deze mail slecht? Nee, niet in de zin dat er spelfouten in staan. Hij is zelfs zeer correct. En daarin schuilt juist het gevaar. Als je ervan uitgaat dat zelfs je herinneringsmails een manier zijn om je als bedrijf onderscheidend op te stellen, dan slaat Managementboek.nl de plank wel mis.

Daarmee bedoel ik overigens niet dat je hele joviale mails moet sturen. Maar ook managers – de doelgroep immers van Managementboek.nl – lezen graag heldere, verzorgde spreektaal. Of misschien moet ik zeggen dat JUIST managers graag heldere taal lezen. Ze hebben het immers al druk genoeg.

O ja, het boek dat ik besteld had was het boek Maak ze gek van Aartjan van Erkel. Een grote aanrader maar daarover later meer.

Interessant? Delen mag!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *