Mijn site is niet SEO-proof: de rol van de tekstschrijver

seo-proofAfgelopen week werd ik gebeld door een ondernemer voor wie ik de webteksten heb geschreven. Zijn opmerking: ‘Mijn site is niet SEO-proof.’ Wat zullen we nu krijgen, was mijn eerste reactie. Ik kon het me niet zo goed voorstellen. Toch bleek er iets anders aan de hand. Iets wat ik al vaker ben tegengekomen.

Iedere ondernemer wil tegenwoordig een site die SEO-proof is

Als je niet gevonden wordt in Google, besta je bijna niet. Daarin moet ik al vaak verwachtingen bijsturen. Iemand die bijvoorbeeld coach of therapeut is en op de eerste pagina van Google wil komen, merkt dat dat geen kattenpis is. En laten we wel wezen: verder dan de eerste of misschien ook de tweede pagina in Google kijken de meeste mensen al niet meer. En dus moet je slim zijn. Bijvoorbeeld door zoekwoorden op te nemen waar minder zoekvolume in is maar waar je wel beter op kunt scoren en waar je kwalitatief betere bezoekers mee trekt (zogenaamde long tail keywords bijvoorbeeld).

Als tekstschrijver schrijf je in de eerste plaats voor de bezoekers van de site

En pas in de tweede plaats voor Google. Je schrijft aansprekend en wervend en probeert zo de gewenste conversie (verkopen, nieuwsbriefinschrijvingen, afspraak maken) voor de ondernemer te realiseren. Daarnaast hou je natuurlijk rekening met een groot aantal factoren in de teksten die de zoekmachineoptimalisatie bevorderen.

Maar als tekstschrijver ben je niet alleen verantwoordelijk voor een SEO-proof website

Hoewel je wel vaak degene bent die er op aangekeken wordt overigens. Maar dat terzijde.

De techniek van de site heeft er namelijk ook veel mee te maken. En dat bleek vooral aan de hand bij de ondernemer uit mijn voorbeeld.

Ik geef je een paar voorbeelden van technische zaken die de indexeerbaarheid van Google beïnvloeden:

Zorg ervoor dat de url’s van je site er netjes uitzien

Url’s met underscores en procenttekens of met www.domeinnaam/content/cms/diensten worden niet goed geïndexeerd en staan slordig.

Gebruik unieke urls

In het voorbeeld van ‘mijn’ ondernemer hadden twee pagina’s van de site nagenoeg dezelfde url maar compleet verschillende content. Ook daar scoor je bij Google geen punten mee.

Voeg alt-teksten toe aan je foto’s. En titles

Visueel beperkten gebruiken hulpmiddelen om ook websites te kunnen ‘lezen’. Die hulpmiddelen ‘vertalen’ een afbeelding naar wat er op die afbeelding te zien is. Maar om dat te kunnen doen, is wel een beschrijving van de die afbeelding nodig, de zogenaamde alt-tekst. En die is zeer van belang voor Google.

Let op de laadtijd van je pagina’s

Als je hele grote bestanden of afbeeldingen op je site hebt staan, heeft dat vaak invloed op de laadtijd van je afbeelding. Hoe trager je sitesnelheid hoe vervelender zoekmachines dat vinden.

Tekst is tekst en afbeeldingen zijn afbeeldingen

In mijn voorbeeld had de webdeveloper ervoor gekozen om een opsomming met zinvolle zoekwoorden erin, op te nemen in een afbeelding. Maar zoekmachines lezen geen tekst in afbeeldingen en kijken slechts naar de tekst en HTML die eromheen staat. Ook een gemiste kans dus.

Maak goed gebruik van H1 tot en met H6-koppen

Als tekstschrijver geef je wel een rangorde aan maar je vertrouwt erop dat degene die de content plaatst ook op de hoogte is van de semantiek van een webpagina. Sinds HTML5 kun je weliswaar wel meerdere H1-koppen op 1 pagina gebruiken maar waarom zou je het doen als het semantisch niet nodig is?

En zo zijn er nog veel meer factoren die van belang kunnen zijn.

De moraal van dit verhaal: wie zorgt er voor een SEO-proof website?

Overweeg je om een webdeveloper en een tekstschrijver in te schakelen voor je nieuwe website of een redesign, overleg dan goed over wie wat doet. Je hoeft van de webdeveloper niet te verwachten dat hij zich bezighoudt met keywords of meta-descriptions maar de tekstschrijver hoeft niet alle technische details van de website te kennen.

Overigens merk ik zelf dat het een pré is als je wel als tekstschrijver een beetje thuis bent in de techniek.

Interessant? Delen mag!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *